W wielu wcześniejszych wpisach przybliżaliśmy zagadnienie niedopuszczalności instrumentalnego wszczynania przez organy podatkowe postępowania karnoskarbowego – jedynie w celu zawieszenia biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
W uchwale z dnia 24 maja 2021 r., sygn. I FPS 1/21 Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że sądy administracyjne przy rozpoznawaniu skarg od decyzji podatkowych powinny badać przesłanki skorzystania przez organy z zawieszenia biegu terminu przedawnienia w oparciu o wszczęte postępowanie karnoskarbowe. Wojewódzki Sąd Administracyjny powinien więc ustalić czy wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe nie miało pozorowanego charakteru i nie służyło jedynie wstrzymaniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
W sprawie Klienta kancelarii WSA wyrokował jeszcze przed wydaniem ww. uchwały i wprost uznał że nie jest kompetentny do oceny zasadności i legalności wszczęcia postępowania karnoskarbowego. Naczelny Sąd Administracyjny uznał jednak to stanowisko za wadliwe i uchylił wyrok Sądu I instancji, nakazując mu odniesienie się do przedmiotowej kwestii zgodnie z wytycznymi sformułowanymi w ww. uchwale NSA.